Trainingen best practices

1. Ken je doelgroep:

  • heeft je doelgroep weinig of veel internet ervaring?
  • werken ze full-time of part-time?
  • hebben ze naast redactiewerkzaamheden ook nog andere taken?
  • welke andere taken/werkzaamheden hebben deze redacteuren?

2. Formuleer helder het doel van de training: bijv. na afloop kun je zelfstandig pagina’s aanmaken!

3. Doe het in jip en janneke taal:

  • gebruik nooit en te nimmer lastige termen of vakjargon, dit maakt het de cursisten onnodig moeilijk

Als ik auto ga rijden, hoef ik niet te weten wat er onder de motorkap zit en laat staan hoe het onder de motorkap werkt. Ik wil alleen weten hoe ik de auto kan starten, hoe ik kan sturen enz.. Zo ook met content management. Eindgebruikers willen weten hoe ze simpelweg teksten op een pagina kunnen plaatsen en zijn niet geinteresseerd in het feit dat onder View All Site Content alle lijsten, sites en libraries worden opgeslagen (niet onder motorkap kijken).

4. Weinig theorie en veel praktische oefeningen: Tell Me and I Will Forget; Show Me and I May Remember; Involve Me and I Will Understand – Confucius. Probeer geen ellenlange voordrachten te houden, anders valt je publiek in slaap (misschien krijg je nog een tomaat naar je hoofd gesmeten :)).

5. Maak real-life scenario opdrachten: ga niet uitleggen hoe je standaard in SharePoint een document kunt uploaden. Je moet het specifiek voor hun intranet doen bijv.: “maak een nieuwe notule aan binnen je afdeling Financien onder map notulen”.

6. Wees geduldig: af en toe word je erg moe en gefrustreerd als je iets meerdere malen uitlegt en de boodschap toch niet overkomt. Houdt vol, probeer nog eens: winners never quit en quitters never win! Na afloop kun je altijd thuis de frustraties op je kussen afreageren (mijn kussen van de Ikea is niet zo geschikt helaas).

7. Verplaats je in de schoenen van de gebruiker: beeld je in hoe het was toen jij voor het eerst Word moest gaan gebruiken of je computer ging aansluiten. Was je ook nerveus omdat je niet wist wat de consequenties waren van jouw acties? De eindgebruikers hebben dit ook, maar dan twee tikkeltjes erger :). Houdt dus rekening met het feit dat ze het toaal niet snappen.

8. Maak het gezellig: ik houd zelf niet van saaie cursussen, je mag best lachen en best moppen tappen. Deel homemade cookies uit (ik heb wel een recept voor je): vinden ze leuk! Je kunt ook afhankelijk van de groepsgrootte als de ideale butler spelen: haal koffie/thee voor ze. Je bent dan even uit het lokaal, zodat je even bij kunt komen.

9. Evalueer: vraag na afloop wat ze ervan vonden. Het is belangrijk dat je naar opbouwende kritiek vraagt (eist!) zodat je het de volgende keer beter kunt doen. Zoals met alles het geval is: practice makes perfect!

10. Heb jij nog tips voor mij of voor andere trainers? Laat dan een comment achter. Wij danken u bijvoorbaat.

Geinteresseerd in een training? Neem dan contact met me op.

[easy-contact]

Leave a Reply